TRIGON Electronica
Fejlesztő és Szolgáltató KFT.
Projekt azonosító: TKFO/1648/2019_ITM_SZERZ
Projekt tárgya: „Konvencionális-hidrosztatikus mild hibrid hajtási rendszer kifejlesztése speciális járművek részére, laboratóriumi tesztelés.”
Projekt összköltsége: 80 663 375 Ft
Támogatási összeg: 50 000 000 Ft
Támogató Hatóság: Innovációs és Technológiai Minisztérium
Projekt kezdés: 2019.12.19
Projekt befejezés: 2021.05.31
A TRIGON Electronica Kft. „Konvencionális-hidrosztatikus mild hibrid hajtási rendszer kifejlesztése speciális járművek részére, laboratóriumi tesztelés” című projektjét a Támogató Hatóság támogatásra érdemesnek ítélte, így lehetőség nyílt a már korábban tervezett, de forrás hiányában meg nem valósított koncepció realizálására. A projekt megvalósult és sikeresen zárult 2021.05.31-én.
A projekt lényege egy olyan konvencionális-hidraulikus hibrid technológia és példaképpeni megvalósítás kidolgozása, amely biztosítja a megállás előtti lassú sebességgel haladó jármű veszteségi kinetikus energiájának jó hatásfokú visszanyerését, és ezen energia felhasználásával az álló jármű elindítását. Technológiánkat „stop&go” rendszernek nevezzük. A jármű főhajtását ezúttal konvencionális hajtási rendszerből nyeri, és ehhez – kellő időben és kellő hajtástámogatási aktivitással – egy segédhajtás kapcsolódik. Ez utóbbi kizárólagosan veszteségi energiát nyer és hasznosít. A fékenergia elektromos visszanyerésének az az alapvető problémája, hogy míg magasabb járműsebességnél kellően hatékony, lassú sebességnél – az erővonalmetszés alacsony sebessége miatt – nem képes jelentős feszültséget indukálni.
Eljárásunk éppen ezért olyan rekuperációs technológia alkalmazása, ahol nem függ lényegesen a rekuperáció hatékonysága a járműsebességtől. Ilyen lehet pl. a hidraulikus térfogatkiszorítási energiatranszformáció. Esetünkben a veszteségi energiát szivattyú üzemű hidraulikus forgógéppel nyerjük vissza, melyet egy hidro-akkumulátorban tárolunk. A tárolt nyomási energiát pedig ugyanazon hidraulikus forgógép motoros üzemében szabályozottan vezetjük vissza a jármű hajtási rendszerébe. A projekt része volt egy speciális, megfelelő kutatási környezetet biztosító laboratóriumi vizsgálóberendezés létrehozása is, amely segítségével a hidraulikus energiatechnológia kutatását végezzük. Projektünk kiemelkedő eredménye, hogy 60%-os hatásfokú energiatranszfert hoztunk létre a fékezési és a hajtási üzemmód között. (Elektromos esetben a vizsgált feltételek mellett ez nem lett volna több 10%-nál.
Köszönet az Irányító Hatóságnak, amiért lehetővé tette projektünk megvalósítását.
Sorozatgyártott gépjármű részegységek |
Egyedi fejlesztések |
Tanulmányok |
K + F Termékek |
Viziok |
Fejlesztés |
Gépészeti gyártás |
Szerelde |
Ráépítések |