bk

TRIGON Electronica
 Fejlesztő és Szolgáltató KFT.   

Kezdőlap. Események. Termékek. K + F. Rólunk. Pályázatok. Galéria. Letöltések. Kapcsolat. bk2

Projektet megvalósító társaság: CSATÁRI PLAST Kft, TRIGON Electronica Kft,

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem


Megvalósítási helyszín (TRIGON Electronica Kft): 3100 Salgótarján, Rákóczi út 180.

Projekt azonosító: GINOP-2.2.1-18-2018-00002

Projekt címe: „Zöld” hibrid gépjármű hajtástechnológia kutatás-fejlesztése autóbuszok és más haszonjárművek számára. Mintarendszer megtervezése és legyártása valamint laboratóriumi funkcionális tesztek elvégzése

Projekt összköltsége: 1 006 620 489 Ft

Szerződött támogatási összege: 691 177 502 Ft

Támogatási intenzitás: 68,66 %

Projekt kezdése: 2019.01.01

Projekt tervezett befejezése: 2022.03.31

A projekt rövid bemutatása

Napjainkban gyorsuló ütemben terjednek a különböző alternatív gépjárműhajtások. A gyakorlatban legnagyobb alkalmazási területet az elektromos és a hibrid hajtástechnológiák fedik le. Általánosságban elmondható, hogy az alternatív gépjárműhajtási eljárásokat a permanens fejlesztés jellemzi, ennek ellenére a kívánt ütemű elterjedést gátolja, hogy az egyes komponensek korszerűsége, megfelelősége csak részben alkalmas a XXI. század mobilizációs igényeinek teljesítésére. Az elektromos hajtásoknál a legnagyobb problémát az energiatárolók jelentik, melyek rendkívül drágák, nagy tömegűek és a feltöltési idejük viszonylag hosszú. A hibrid rendszereknél lényegesen kisebb kapacitású akkumulátorcsomagot lehet alkalmazni, de az előforduló esetek többségében a gépjármű hajtásában túlságosan nagy részt képvisel a konvencionális erőforrás részaránya. Kívánatos lenne a jármű meghajtóegységének energiahatékonyságát növelni, hogy egységnyi energiamennyiséggel nagyobb hatótávolság legyen elérhető. Ez a projektünk célja.

A lényeg, olyan hibrid technológia előállítása, amelyben ki lehetne használni az elektromos hajtások előnyeit, elkerülve annak hátrányait, valamint a rendszerből ki lehetne zárni a konvencionális belsőégésű motort mint jelentős környezeti terhelés okozóját. A megvalósítani kívánt megoldásunk lényege, hogy a járműhajtást olyan kétkomponensű nyomatékforrásból nyerjük, melyek közül egyik sem származik belsőégésű motorból. Indulásnál a nagy indítónyomatékot hidrosztatikus hajtás biztosítja, mely a lehető legjobb hatásfokkal képes ezt egy bizonyos sebességhatárig és távolságig megvalósítani úgy, hogy a hajtóenergiát kizárólagosan a fékezési veszteségi energiák visszanyeréséből kapja. A jármű főhajtását azonban E-hajtómű biztosítja. Fékezéskor elsőként a hidraulikus tárolókat töltjük fel, azt követően pedig az elektromos akkumulátorokat. Így a leghatékonyabb energia-visszanyerést érjük el. Projektünk a gondolattól a laboratóriumi tesztelések befejezéséig tartó innovációs láncot öleli át.


GINOP-2.2.1-18-2018-00002