Kedves Látogató!
Az oldal folyamatos fejlesztés alatt áll, munkatársaink folyamatosan töltik fel a friss
információkat. Abban az esetben, ha nem találja, amit szeretne, keresse cégünket a megadott
elérhetőségek valamelyikén!
GINOP-2.1.2-8-1-4-16-2017-00041
Projekt címe: Új generációs full automata működésű, elektronikusan szinkronizált alternatív meghajtású
járművek főhajtóművének kutatás-fejlesztése és haszonjárművekben alkalmazható mintadarab kifejlesztése,
tesztelése
Kedvezményezett: Trigon Electronica Kft.
Szerződött támogatás összege: 60.500.000 Ft
Kölcsön összege: 38.500.000 Ft
Támogatás mértéke: 55%
Megvalósítás időtartama: 2018. július 31. – 2020. június 18.
Projekt rövid összefoglalója:
A projekt keretében megépítettük és teszteltük egy olyan új generációs, full automata hajtóegységet
tartalmazó rendszer prototípusát, amely alkalmas utólagos járműbe történő beépítésre. A rendszert
beépítve, a funkciói révén, a mai kornak megfelelő energiahatékony járművet kaphatunk.
A kétmotoros, két előtéttengelyes elektromos hajtóegység négy fő egységből áll. A hajtóegység
erőforrását 2 db Parker GVM 210-300 DWP típusú állandó mágneses szinkron villanymotor adja. A
villanymotorok egymással közvetlen mechanikus kapcsolatban nem lévő, 1-1 tengelyen keresztül hajtják a
hajtóegység két előtéttengelyes sebességváltó részét, oldható, egytárcsás, száraz tengelykapcsolón
keresztül. A két előtéttengelyes sebességváltó fokozatainak kapcsolásáért a hajtóműbe integrált
fokozatkapcsoló elektro-pneumatikus aktuátor felel. Az oldható tengelykapcsoló működtetését
hidro-pneumatikus aktuátorok biztosítják. A hajtóegység tisztán elektromos kivitelű.
GINOP-1.1.1-18-2018-00001
Projekt címe: Salgótarjáni ipari inkubációs központ kialakítása
Kedvezményezett: Trigon Electronica Kft.
Szerződött támogatás összege: 216.000.000 Ft
Támogatás mértéke: 70%
Megvalósítás időtartama: 2019. január 30. – 2021. december 22.
Projekt rövid összefoglalója:
A projekt keretében vállaltunk egyfelől olyan általános inkubációs szolgáltatások nyújtását, amely
minden piacorientált vállalkozás alapításához és működtetéséhez szükséges, másfelől olyan technológiai
inkubációs rendszer létrehozását és működtetését, amely Salgótarján és térsége számára szükséges és
fontos lehet a tudásalapú jövőipar megteremtéséhez.
Áttekintettük a létező különféle típusú hazai és nemzetközi inkubációs rendszerek működését, és arra a
következtetésre jutottunk, hogy kompetenciaalapú, a térség adottságaiba ágyazott és a Kormányzat kiemelt
támogatását élvező iparágakban történő fejlődést előmozdító, speciális inkubációs rendszert hozunk
létre, amely hazánkban egyedi, mondhatni mintaértékű projekt.
Innovativitása abban rejlik, hogy a projekt részeként olyan „Ipari inkubációs központot” hoztunk létre,
amelyben a létrehozó vállalat tevékenységi köréhez kapcsolódó inkubációt folytat annak minden fontos
elemével együtt. A korszerű új építésű épített infrastruktúrán túl modern technológiai berendezéseket
telepítettünk, amelyek egy része már a TRIGON Electronica Kft működésének eddigi eredményeként
létrejött, másik részét pedig e projekt keretében szereztük be. A tárgyi feltételeken túl
összeállítottunk egy 11 füzetből álló szakmai tájékoztató anyagot, melyet az inkubációban résztvevők
megismerhetnek, ill. felhasználhatnak a további tevékenységük során. Az elméleti anyag mellett szakmai
támogatást biztosítunk a saját ötleteik megvalósításához, de lehetőséget biztosítunk arra is, hogy a
vállalkozni kívánó tehetséges személyek az Inkubátorházat működtető Társaság által biztosított know
how-t üzleti célokra felhasználhassák.
A projekt sikeresen megvalósult, az „Ipari inkubációs központ” megépült, melyre a használatbavételi
engedélyt megkaptuk.
GINOP-2.2.1-18-2018-00002
Projekt címe: „Zöld” hibrid gépjármű hajtástechnológia kutatás-fejlesztése autóbuszok és más
haszonjárművek számára. Mintarendszer megtervezése és legyártása, valamint laboratóriumi funkcionális
tesztek elvégzése
Konzorciumvezető: Csatári-Plast Kft.
Konzorciumi partnerek: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Trigon Electronica Kft.
Szerződött támogatás összege: 220.000.000 Ft
Támogatás mértéke: 71,7%
Megvalósítás időtartama: 2019. január 1. – 2022. július 31.
Projekt rövid összefoglalója:
Napjainkban gyorsuló ütemben terjednek a különböző alternatív gépjárműhajtások. A gyakorlatban
legnagyobb alkalmazási területet az elektromos és a hibrid hajtástechnológiák fedik le. Általánosságban
elmondható, hogy az alternatív gépjárműhajtási eljárásokat a permanens fejlesztés jellemzi, ennek
ellenére a kívánt ütemű elterjedést gátolja, hogy az egyes komponensek korszerűsége, megfelelősége csak
részben alkalmas a XXI. század mobilizációs igényeinek teljesítésére. Az elektromos hajtásoknál a
legnagyobb problémát az energiatárolók jelentik, melyek rendkívül drágák, nagy tömegűek és a feltöltési
idejük viszonylag hosszú. A hibrid rendszereknél lényegesen kisebb kapacitású akkumulátorcsomagot lehet
alkalmazni, de az előforduló esetek többségében a gépjármű hajtásában túlságosan nagy részt képvisel a
konvencionális erőforrás részaránya. Kívánatos lenne a jármű meghajtóegységének energiahatékonyságát
növelni, hogy egységnyi energiamennyiséggel nagyobb hatótávolság legyen elérhető. Ez a projektünk célja.
A lényeg, olyan hibrid technológia előállítása, amelyben ki lehetne használni az elektromos hajtások
előnyeit, elkerülve annak hátrányait, valamint a rendszerből ki lehetne zárni a konvencionális
belsőégésű motort mint jelentős környezeti terhelés okozóját. A megvalósítani kívánt megoldásunk
lényege, hogy a járműhajtást olyan kétkomponensű nyomatékforrásból nyerjük, melyek közül egyik sem
származik belsőégésű motorból. Indulásnál a nagy indítónyomatékot hidrosztatikus hajtás biztosítja, mely
a lehető legjobb hatásfokkal képes ezt egy bizonyos sebességhatárig és távolságig megvalósítani úgy,
hogy a hajtóenergiát kizárólagosan a fékezési veszteségi energiák visszanyeréséből kapja. A jármű
főhajtását azonban E-hajtómű biztosítja. Fékezéskor elsőként a hidraulikus tárolókat töltjük fel, azt
követően pedig az elektromos akkumulátorokat. Így a leghatékonyabb energia-visszanyerést érjük el.
Projektünk a gondolattól a laboratóriumi tesztelések befejezéséig tartó innovációs láncot öleli át.
EKPPF/225-5/2020-ITM-SZERZ
Projekt címe: Valós üzemi körülmények között tesztelhető E-hajtású városi autóbusz létrehozása,
tesztelése
Konzorciumvezető: Trigon Electronica Kft.
Konzorciumi partnerek: BKV Vasúti Járműjavító Kft., Óbudai Egyetem
Szerződött támogatás összege: 88.680.000 Ft
Támogatás mértéke: 60%
Megvalósítás időtartama: 2020. január 1. – 2022. december 31.
Projekt rövid összefoglalója:
A projekt célja a magyar autóbuszgyártás és az elektromobilitás programjának támogatása magyar
fejlesztésű és gyártású elektromos hajtóegységek beszállítása révén. A projekt közvetlen célja
elektromos hajtású busz megépítése és üzemi tesztelése.
Az új hajtás „lelke” a TRIGON által létrehozott, kísérleti darab szinten meglévő TWIN E-DRIVE
hajtóegység, ahol két együttműködő elektromos motor az eredő hajtási hatásfokot a legmagasabb
tartományba tartja, majd egy speciális nyomatéktranszformációs láncon keresztül vezetve juttatja el a
hajtónyomatékot a hajtott kerekekig mechanikus nyomatéktranszformációs láncon keresztül.
EKPPF/287-4/2020-ITM-SZERZ
Projekt címe: Intelligens járműhajtás vezérlőrendszerének kutatása
Konzorciumvezető: Trigon Electronica Kft.
Konzorciumi partner: Óbudai Egyetem
Szerződött támogatás összege:83.201.280 Ft
Támogatás mértéke: 73,8%
Megvalósítás időtartama: 2020. január 1. – 2022. december 31.
Projekt rövid összefoglalója:
A projekt közvetlen célja, hogy az elektromos meghajtású közúti járművek energiahatékonyságának és
irányítási rendszerének technikai szintjét növeljük korunk és a jövő járműközlekedési
szempontrendszerének megfelelően. A projekt közvetett célja a magyar járműipar tudásalapú fejlődéséhez
való hozzájárulás hazai K+F eredmények elérése és az alkotói képesség emelése révén.
A projekt célja jármű (különösen busz) hajtásláncok átalakítását lehetővé tevő, egy mesterséges
intelligencia által támogatott alternatív hajtáslánc szabályzó eszközrendszerrel kapcsolatos kutatások
megvalósítása, azaz elektromos hajtási rendszerekhez kapcsolódó intelligens járműhajtás vezérlési
rendszerek, mint a mesterséges intelligenciát tartalmazó hajtásvezérlés, a gyorsulás alapú intelligens
áramkorlát-modulációs eljárás, és az E-hajtású járművek veszteség hőjének hasznosítására irányuló
intelligens termomenedzsment kutatása.
A kutatás eredményeként lehetővé válik olyan, szabályozott és megnövelt hatótávolságú elektromos
buszhajtás kifejlesztése, amely prototípusa egy hagyományos busz átalakításából jönne létre, azaz a
mechanikus hajtáslánc elemeit kicserélnék elektromos hajtásláncra, illetve a megtartott mechanikus
elemekhez való kapcsolódásnál elektromechanikus hajtásokat építenének be.
TKFO/1648/2019-ITM-SZERZ
Projekt címe: Konvencionális-hidrosztatikus mild hibrid hajtási rendszer kifejlesztése speciális járművek
részére, laboratóriumi tesztelés
Kedvezményezett: Trigon Electronica Kft.
Szerződött támogatás összege: 50.000.000 Ft
Támogatás mértéke: 62%
Megvalósítás időtartama: 2019. december 19. – 2021. május 31.
Projekt rövid összefoglalója:
A projekt lényege egy olyan konvencionális-hidraulikus hibrid technológia és példaképpeni megvalósítás
kidolgozása, amely biztosítja a megállás előtti lassú sebességgel haladó jármű veszteségi kinetikus
energiájának jó hatásfokú visszanyerését, és ezen energia felhasználásával az álló jármű elindítását.
Technológiánkat „Stop & Go” rendszernek nevezzük. A jármű főhajtását ezúttal konvencionális hajtási
rendszerből nyeri, és ehhez – kellő időben és kellő hajtástámogatási aktivitással – egy segédhajtás
kapcsolódik. Ez utóbbi kizárólagosan veszteségi energiát nyer és hasznosít. A fékenergia elektromos
visszanyerésének az az alapvető problémája, hogy míg magasabb járműsebességnél kellően hatékony, lassú
sebességnél – az erővonalmetszés alacsony sebessége miatt – nem képes jelentős feszültséget indukálni.
Eljárásunk éppen ezért olyan rekuperációs technológia alkalmazása, ahol nem függ lényegesen a
rekuperáció hatékonysága a járműsebességtől. Ilyen lehet pl. a hidraulikus térfogatkiszorítási
energiatranszformáció. Esetünkben a veszteségi energiát szivattyú üzemű hidraulikus forgógéppel nyerjük
vissza, melyet egy hidro-akkumulátorban tárolunk. A tárolt nyomási energiát pedig ugyanazon hidraulikus
forgógép motoros üzemében szabályozottan vezetjük vissza a jármű hajtási rendszerébe. A projekt része
volt egy speciális, megfelelő kutatási környezetet biztosító laboratóriumi vizsgálóberendezés
létrehozása is, amely segítségével a hidraulikus energiatechnológia kutatását végezzük. Projektünk
kiemelkedő eredménye, hogy 60%-os hatásfokú energiatranszfert hoztunk létre a fékezési és a hajtási
üzemmód között. (Elektromos esetben a vizsgált feltételek mellett ez nem lett volna több 10%-nál.
2019-1.1-1-PIACI-KFI-2019-00311
Projekt címe: Elektromos, független kerékhajtási rendszer, differenciál (nyomatékkormányzási)
vezérléssel, elsősorban, de nem kizárólagosan könnyű járművek számára
Kedvezményezett: Trigon Electronica Kft.
Szerződött támogatás összege: 102.400.000 Ft
Támogatás mértéke:69,4%
Megvalósítás időtartama: 2020. január 1. – 2022. március 31.
Projekt rövid összefoglalója:
Jelen projektünkben egy olyan elektromos hajtástechnológiát és annak laboratóriumban tesztelhető
munkapéldányát kívánjuk létrehozni, amely fontos eleme lehet nemcsak a jelen, hanem a jövő járművének
is.
A hajtási rendszer lényege, hogy az egy tengelyen lévő 2 db kerék meghajtását mechanikus differenciálmű
nélkül oldjuk meg úgy, hogy a kerekek meghajtása egymástól függetlenül történik, de a hajtási
viszonyokat egy computer szabályozza. Így megvalósítható az ún. elektronikus differenciálhajtás.
A projekt része a hajtóegység alapelveinek kutatása, az elméleti megállapítások gyakorlatban történő
igazolása, a mintarendszer megtervezése, két példányban való legyártása, és a legyártott darabok
laboratóriumi tesztelése.
2019-1.1.1-PIACI-KFI-2019-00303
Projekt címe: Konvencionális hajtású kishaszonjárművek számára pótlólagosan is beépíthető vonóerőösszegző
hibrid hajtási rendszer kutatásfejlesztése, a mintarendszer megtervezése, laboratóriumi és valós üzemi
tesztek első szakaszának megvalósítása
Konzorciumvezető: Duna Autó Zrt.
Konzorciumi partnerek: Óbudai Egyetem, Trigon Electronica Kft.
Szerződött támogatás összege: 93.433.320 Ft
Támogatás mértéke: 65,1%
Megvalósítás időtartama: 2020. január 1. – 2023. december 31.
Projekt rövid összefoglalója:
A projekt a járműközlekedés azon globális problémájára kíván alkalmazható alternatívát létrehozni, amely
szerint a belsőégésű motoros, fosszilis energiát használó járműhajtás által okozott ökológiai lábnyomot
csökkenteni szükséges. A megoldás legyen költséghatékony, az “E-hajtóegység” sorozatban gyártható és
szakműhelyben utólag is beépíthető legyen a megcélzott járműkategória egyedeibe. Cél, hogy a közlekedési
viszonyoktól függően minimum 5-10%-kal csökkenjen a fosszilis energiafelhasználás. A projekt megoldást
kíván adni merev tengelyes és független felfüggesztésű járművek számára is. A kifejlesztett megoldás nem
igényli a járműben meglévő hajtási rendszerének teljes eltávolítását, hanem kiegészíti azt. A projekt
eredménye, hogy létrejön egy új technológia, eljárás, mintadarab és annak laboratóriumban és
tesztjárműben történő vizsgálata, minősítése.
A fejlesztések eredményeként olyan technológia és megvalósítás jut felszínre, mely segítségével az
E-hajtás pótlólagos beépítésével és hagyományos hajtáshoz való illesztésével hibrid hajtási rendszerűvé
válik a jármű.
Célunk, hogy egy kedvező árfekvésű megoldást hozzunk létre, amelyet a Duna Autó saját szakműhelyében tud
alkalmazni, így egyfelől a konzorcium hozzájárul az alternatív járművek számának gyarapodásához,
másfelől az E-hajtásoknál alkalmazott akkumulátorméret (kapacitás) és töltés problémáját is kezeli.
GINOP_PLUSZ_2.1.1-21-2022-00014
Projekt címe: Elektromos 4x4 független hajtási és nyomatékkormányzási rendszer kutatás-fejlesztése
gépjárművekhez
Kedvezményezett: Trigon Electronica Kft.
Szerződött támogatás összege: 228.415.000 Ft
Támogatás mértéke: 69,3%
Megvalósítás időtartama: 2022. március 1. – 2025. február 28.
Projekt rövid összefoglalója:
A projekt tárgya az elektromos 4x4 független hajtási és nyomatékkormányzási rendszer technológiájának és
kapcsolódó elemeinek kutatás-fejlesztése. A projekt újdonságértéke az E-hajtási rendszer szolgáltatási
körének bővítésében, egy új szakmai fókuszpont kijelölésében és az elérni kívánt cél innovativitásában
értelmezhető.
Elsőként létrehozzuk a járműtengelyeken alkalmazható E-hajtóműveket, majd ezeket egy – szintén a projekt
részeként kifejlesztett és gyártott – speciális vizsgálóberendezésre építjük. Így a megfelelő vizsgálati
körülményeket megteremtve lehetővé válik a tudományos értékű vizsgálatok, elemzések elvégzése. Jelentős
eredményeket várunk egy olyan kutatási algoritmus megszületésétől, amely intelligens módon oldja meg a
tárgyban megfogalmazott problémákat. E vonatkozásban modellkísérleteket, majd valós laboratóriumi
vizsgálatokat végzünk, és a gyakorlatban igazoljuk a projekt céljának teljesülését. Az algoritmust egy
folyamatábrában foglaljuk össze, és a folyamatábra egyes lépéseit megalapozott elméleti és tapasztalati
megállapításokkal támasztjuk alá. Az algoritmus alapján létrehozzuk a 4x4 hajtási- és kormányzási
rendszer szoftverét, melyen a laboratóriumi tesztberendezésen futtatva elvégezhetőek a minősítő
vizsgálatok. Az elérni kívánt eredmény vonatkozásában pedig maga a cél jelenti a legjelentősebb
újdonságértéket. Tudomásunk szerint ugyanis ma nem létezik olyan 4x4 E-hajtási rendszer, amely teljes
értékű nyomatékkormányzásra képes.